Oyunlarda Raporlama Sistemi Mantığı Nasıl Çalışır?

Charismax

Copyright @ Charismax
Katılım
3 yıl 8 ay 15 gün
Mesajlar
25,269
Tepkime puanı
8,715
Yaş
35
Konum
Memed' Home
İsim
CHRS
Memleket
Neresi?
Meslek
IzdırapÇI
Cinsiyet
vtEvVy
Medeni Hal
 OYUNLARDA RAPORLAMA SİSTEMİ NASIL ÇALIŞIR?


Raporlama sistemini ne kadar doğru kullanıyoruz?

Günümüzde özellikle MMO (Massively Multiplayer Online) kategorisinde bulunan oyunlar ve bu oyunların aktif kullanıcıları arttıkça belirli sıkıntılar da beraberinde geliyor. Bunlardan en önemlisi hile kullanıcıları ve “toxic” olarak nitelendirilen, diğer oyunculara rahatsızlık veren kimseler bu sıkıntıların başı. Oyun yapımcıları bu tarz kişilikler için hile koruma ve yasaklama(ban) işine epey bir mesai ve bütçe harcamak zorunda kaldı ve raporlama sistemi gelişti. Bu sistem oyun içi huzuru bozan kişilerin anlık olarak bildirilip oyundan men edilmesini sağlayarak oyunculara daha güzel oyun zevki tattırmak amacıyla geliştirilmiştir. Birçok Oyun geliştirme firması bu gibi sistemleri oyunlarına entegre etmiştir.
raporlama-sistemi-dogru-raporlama-raporlama-ekrani

Ban ve Raporlama Sistemleri Nasıl Çalışır?​

Raporlama ve ban sistemleri aşağı yukarı her oyunda %95 yapay zeka, ancak %5 insan tarafından kontrol edilmektedir. İnsan tarafından kontrol edilen bölüm ise sistemin doğru çalışıp çalışmadığının kontrolü sırasında gerçeklemektedir. Bunun nedeni bahsi geçen türdeki oyunların yüzbinlerce aktif oyuncu olmasıdır. Her bir oyuncuyu har bir raporu tek tek bir insanın kontrol edebilmesi mümkün değildir. Bu yüzden bir yapay zeka sayesinde her bir raporlama kontrol edilebilmektedir.
Hile, script gibi durumları kontrol eden sistemin çalışması genellikle şu şekildedir:
  1. Oyun dosyalarına üçüncü parti bir yazılım (anlaşmalı yazılımlar hariç) tarafından doğrudan yahut dolaylı bir müdahale olup olmadığının kontrolü.
  2. Oyun mekaniklerini zorlayan durumların incelenmesi.
  3. (Bazı sistemlerde) Belirli başlı tuşların kullanım frekansı (örneğin: mause sol klick sayısının kayıtlara geçirilmesi) gibi veriler alınmak suretiyle kullanıcının daha önceki oyunlarında malum tuşları kullanım alışkanlıkları ile karşılaştırılması.
Tabi ki her anti-chat programı maalesef her hileyi tespit edemeyebilir. Özellikle FPS türündeki oyunlarda çok yaygın birçok hile olduğu ve bu hilelere para veren düşük zekalıların sayısı yüksek olduğundan dolayı bu işlem epey zorlaşmaktadır.
Küfür, hakaret, rahatsız edici eylemler, nefret söylemleri, takım huzurunu bozma, bilerek beslemek gibi tat kaçıran durumlar için de yine bir raporlama sistemi içerisinde seçemekler mevcuttur. Raporları kontrol eden yapay zeka sistemlerinin hemen hemen tümünde “Machine Learning” yöntemi kullanılmaktadır. Kısaca bahsetmek gerekirse bunlar “Öğrenen Sistemlerdir”. Oyuncuların tutum, davranış ve raporlama alışkanlıklarına göre şekil alırlar.
Her şey bu denli düşünülüp dizayn edilmişken neden hala oyunlarda toxic kitleler yahut hileciler hala bu kadar yaygın? Bunun nedeni raporlama sisteminin maalesef doğru kullanılamıyor olması. Olması gerektiği gibi raporlanmayan bu kitleler sistem tarafından tespit edilemiyor ve cezalandırılamıyor. Hangi oyun türünde olursa olsun yapılan yanlış rapolama sistem tarafından geçersiz sayılıyor.
2019 senesi Mayıs ayında Riot ofisinde yapılan bir röportajdan edinen istatistiğe göre League of Legends oyunu Batı Avrupa sunucusunda doğru raporlama oranı %50-60 civarında. Amerika sunucusunda bu oran %70’in üzerinde olması gerektiği gibi toxic kitleler oyundan raharlıkla uzaklaştırılabilmektedir. Maalesef Türkiye sunucusuna bakıldığında doğru raporlama istatistiği %30 gibi korkunç bir oranda seyretmekte. Yani sistem doğru kullanılamadığından doğru çalışmamaktadır.

Doğru Raporlama Nasıl Yapılır?​

Öncelikle şunun bilinmesi gerekmektedir. Raporlama ekranında görünen bütün her bir seçeneğin rastgele işaretlenmesi, raporlanan oyuncunun daha hızlı ya da daha kesin banlanacağı anlamına gelmez. Bilakis bu sizin raporlamanızı geçersizleştirebilir. Hedef odaklı raporlama yapılmalıdır. Mesela oyunda küfür-hakaret kullanan bir oyuncuyu raporlarken AFK kalmadığı halde AFK kalmak seçeneğini de işaretlemeniz durumunda sistem AFK kalmaya dair herhangi bir ibare görmeyeceği için raporlamanız da yanlış raporlama olacak ve geçersiz sayılacaktır.
Göz önünde bulundurulması gereken hususlardan biri de kötü oynamak, bilerek beslemek değildir. Bu yüzden kötü oynayan birini bu kategoriden raporlamanız boşunadır.
Hedef odaklı rapor yani sadece ve sadece rapor edilecek şahsın davranışları doğrultusunda raporlama yapılması durumunda sistem raporlamanızı doğru kabul edecektir. Ayrıca Bazı sistemler (machine learning olduğu için) ayrı ayrı her bir kullanıcının raporlama alışkanlığına göre hareket eder. Yani yanlış raporlama yapmayı alışkanlık haline getirmiş kullanıcıların raporlarını daha arka plana atabilmektedir. Doğru raporlama yaptıkça bu sistemler sizin yaptığınız her bir raporlamayı daha ciddiye alacaktır.
Raporlama sistemi anında geribildirim
Bir durum daha var ki o da raporlama ekranı altındaki açıklama satırı. Buraya paragraflar yazmayınız. Bu bölüme yazdıklarınız insan tarafından okunmayacağı gibi manas destanı gibi yazdığınızda makine tarafından da anlaşılamayacaktır. Mümkün olduğunca kısa ve öz yazılar yazmanız raporlamanızı daha iyi yapacaktır. Mesela küfür hakaretten raporladınız satıra “anneme sövdü.” yazmanız yeterlidir.

Nefret Söylemi​

Bazı raporlama ekranlarında bahsi geçen bu konuda ayrıyeten bir açıklama yapılması gerekmektedir. Öncelikle her küfür her hakaret bir nefret söylemi değildir. Nefret söylemi genel olarak daha hassas değerlere yapılan saygısızca sözlerdir.
  1. Irkçılık
  2. Cinsiyetçilik
  3. Din ve değerlere hakaret
  4. Ulusal değerlere hakaret (bayrak vs.)
  5. Önemli kişilere hakaret (Mustafa Kemal ATATÜRK , ülkelerin cumhurbaşkanları vs.)
  6. Toplumsal değerlere hakaret
Nefret söyleminin tespiti sonucu ciddi cezaları tekerrürü halinde kalıcı ban cezalarına kadar ilerleyen bir süreç vardır.
 
Geri
Üst Alt